loading...
بهترین مطالب اینترنت
میثم رحیمی بازدید : 667 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)

فرمت بندی صفحات

 

گزینه های زبانه Page Layout برای ساختار و فرمت دهی به صفحات یک سند استفاده می شوند. در این درس با مهمترین بخش ها و گزینه های این زبانه، آشنا خواهیم شد.

 

تنظیمات صفحه
فاصله متن با کناره های صفحه
گزینه های بخش Page Setup برای تنظیمات اولیه یک صفحه به کار می رود. اگر بخواهید شروع و پایان یک متن، به میزان مشخصی از سمت چپ و راست و بالا و پایین صفحه درج شود،‌ با استفاده از گزینه Margins می توانید این عملیات را انجام دهید.

به طور مثال، اگر گزینه Narrow را از منوی Margin انتخاب کنید،‌ فاصله نوشته ها با کناره های صفحه بسیار کم خواهد شد.

همچنین گزینه Moderate، فاصله نوشته ها با بخش بالا و پایین صفحه را زیاد می کند.

عمودی و افقی کردن صفحه
یک صفحه از یک سند Word در حالت پیش فرض، صورت مستطیلی شکل و شبیه به یک برگه A4 است. با استفاده از گزینه Orientation می توان صفحه را به حالت افقی یا عمودی تنظیم کرد.

 

تغییر اندازه صفحه
با استفاده از گزینه Size می توان اندازه صفحه را به حالت های A3 و A4 و A5 و B4 و B5 و یا به اندازه های دلخواه دیگر تغییر داد.

علاوه بر پیش فرض های مشخصی که در این گزینه ها می بینید، می توانید اندازه دلخواهی برای صفحه خود انتخاب کنید. برای این کار، آخرین گزینه (More Paper Sizes) را انتخاب کنید و از بخش Width و Height، طول و عرض صفحه دلخواه تان را وارد کنید.

میثم رحیمی بازدید : 488 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)

پرزنتیشن (Presentation)

 

در درس های گذشته با داکیومنت و اسپرد شیت آشنا شدید. در این درس شما با پرزنتیشن (Presentation) آشنا می شوید، بخشی که به کمک آن می توانید مانند نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت آفیس، یک پاورپوینت برای پروژه درسی و یا کاری خود ایجاد کنید. به همین دلیل می توان پرزنتیشن را نسخه آنلاین و البته رایگان پاورپوینت دانست.

نکته: دانستن اصول اولیه پاورپوینت از بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس در یادگیری بهتر این بخش به شما بسیار کمک خواهد کرد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که در دوره «مایکروسافت آفیس- پاورپوینت» درسنامه شرکت کنید. 

 

ایجاد یک پرزنتیشن
برای ایجاد یک پرزنتیشن باید بر روی گزینه Create کلیک کنید و سپس Presentation را انتخاب کنید. با انتخاب پرزنتیشن پنجره ای مانند تصویر زیر باز می شود که شما می توانید پوسته (Theme) پرزنتیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای تایید بر روی OK کلیک کنید. مثلا در تصویر زیر پوسته Biz انتخاب شده است.

به طور کلی می توان صفحه پرزنتیشن را به سه قسمت تقسیم کرد:

۱- منوی اصلی و نوار ابزار

۲- ستون مدیریت اسلایدها

۳- مدیریت و ویرایش هر اسلاید

 

منوی اصلی و نوار ابزار
اگر به درس های گذشته دقت کنید، در مورد منوی اصلی به صورت مفصل صحبت شده است، به همین دلیل در این درس تنها به توضیح گزینه هایی می پردازیم که در پرزنتیشن کاربرد دارند.

میثم رحیمی بازدید : 415 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (0)

اسپرد شیت (Spreadsheet)- بخش دوم

 

در درس گذشته با چهار بخش اول از منوی اصلی در اسپرد شیت آشنا شدید. در این درس با باقی گزینه های یعنی Format و Data و Tools و Help آشنا خواهید شد و با به پایان رساندن این درس شما با مبانی قسمت اسپرد شیت در گوگل داکس آشنا خواهید شد.

 

Format

تصویر بالا شمایلی کلی از گزینه Format است که می توان آنها را به پنج دسته تقسیم بندی کرد:

- Number: به کمک این گزینه شما می توانید ماهیت اعدادی که در هر یک از سل ها نوشته اید را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر در سلی عددی نوشته اید و آن عدد نشان دهنده دلار است، می توانید با انتخاب Currency که در تصویر پایین نشان داده شده است، ماهیت عدد را مشخص کنید. دقت کنید که شما می توانید انواع مختلف اعداد از واحد پول تا تاریخ را به شکل های مختلف از طریق این گزینه انتخاب کنید.

- Font و Font size: همانگونه که از عنوان این دو گزینه مشخص است، شما به کمک گزینه فونت (Font) می توانید نوع فونت و به کمک سایز فونت (Font size) می توانید اندازه فونت مورد نظر خود را برای یک سل یا مجموعه ای از سل ها انتخاب کنید و تغییر دهید.

میثم رحیمی بازدید : 407 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (0)

اسپرد شیت (Spreadsheet)- بخش اول

 

در درس «نگاهی کلی به گوگل داکس- بخش اول» به صورت کلی به اسپرد شیت اشاره کردیم و گفتیم که این بخش از گوگل داکس را می توان نمونه آنلاین اکسل در بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس دانست. در این درس و درس آینده به آموزش این بخش از گوگل داکس خواهیم پرداخت.

نکته: دانستن اصول اولیه اکسل از بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس در یادگیری بهتر این بخش به شما بسیار کمک خواهد کرد. 

 

ایجاد و نام گذاری یک اسپرد شیت
در درس «داکیومنت (Document)- بخش اول» آموختید که چگونه یک داکیومنت ایجاد و نام آن را به دلخواه تغییر دهید. تمام توضیحاتی که در آن درس داده ایم برای اسپرد شیت هم صادق است؛ با این تفاوت که شما برای ایجاد یک اسپرد شیت باید گزینه ای با همین نام (Spreatsheet) را به جای گزینه داکیومنت (Document) انتخاب کنید.

برای تغییر نام اسپرد شیتی که ایجاد کرده اید نیز تنها کافی است همان مراحلی را که برای تغییر نام یک داکیومنت انجام داده اید را انجام دهید.

 

شناخت قسمت های مختلف اسپرد شیت
تصویر زیر شمایل کلی از اسپرد شیت است که در ادامه این درس به توضیح بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت.

همانگونه که مشاهده می کنید برخی از منوها و گزینه هایی که در اسپرد شیت وجود دارند با گزینه ها و منوهای داکیومنت یکسان هستند و به همین دلیل در ادامه این دوره آموزشی از توضیح برخی از قسمت ها خودداری می کنیم و شما می توانید با مراجعه به درس های گذشته کارکرد هر گزینه را بیاموزید.

میثم رحیمی بازدید : 451 جمعه 23 تیر 1391 نظرات (0)

نرم افزارهای ضد جاسوس افزار و تبلیغ افزار

 

در درس آشنایی با تهدیدهای امنیتی با مهم ترین خطرات دنیای کامپیوتر و اینترنت آشنا شدید. حالا نوبت به مقابله با آنهاست، اینجا به طور خاص به نرم افزارهای Anti Spyware می پردازیم. وقتی در مورد نرم افزار آنتی ویروس صحبت می کنیم اغلب منظور نرم افزاری است که ویروس ها و کرم ها را شناسایی و حذف می کند. اغلب کاربران بین تروجان، کرم و ویروس تفاوتی قائل نیستند و همه را به نام ویروس می شناسند. بیشتر نرم افزارهای آنتی ویروس این بد افزارها را شناسایی می کنند، اما وقتی نوبت به جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها می رسد ماجرا متفاوت می شود.

همانطور که در درس های قبلی با جاسوس افزارها آشنا شدید، این نرم افزارها کار سرقت اطلاعات شما را انجام می دهند. اغلب اوقات شما از وجود آن ها بر روی کامپیوترتان اطلاع ندارید اما یکی از علامت های وجود چنین بد افزارهایی کُند شدن کامپیوتر است. بنابراین همیشه نسبت به کاهش سرعت کامپیوترتان حساس باشید. شاید یک نرم افزار مشغول جاسوسی کارهای شما یا سرقت اطلاعات تان است.

در حال حاضر آنتی ویروس هایی در بازار موجود هستند که کار تشخیص و حذف جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها را هم انجام می دهند، اما همه ی آنها اینگونه عمل نمی کنند. بنابراین در میان کارشناسان امنیتی این نظریه وجود دارد که برای داشتن امنیت بهتر علاوه بر یک آنتی ویروس مناسب شما به یک نرم افزار ضد جاسوس افزار قدرتمند هم نیاز دارید تا پوشش وسیع تری داشته باشید.

در این درس با چند نرم افزار مفید، رایگان و قدرتمند از این دسته آشنا می شوید. می توانید یکی از آنها را انتخاب و بر روی کامپیوتر شخصی تان نصب کنید.

Ad-Aware
این نرم افزار یکی از بهترین انتخاب هایی است که در اختیار دارید. نسخه رایگان آن با قدرت جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها را شناسایی می کند و ضمنا حالت بررسی لحظه ای فایل ها را هم دارا می باشد. کار با آن ساده است و در ورژن جدیدش کار شناسایی ویروس ها را هم انجام می دهد. هر چند همچنان کار اصلی اش شناسایی جاسوس افزارها محسوب می شود.

آپدیت آن به صورت خودکار صورت می گیرد و تنها ایراد آن شاید حجم نرم افزار باشد که برای نصب آن مجبور به دانلود بیش از ۱۲۰ مگابایت هستید، اما خواهید دید که ارزش اش را دارد.
دانلود کنید...

میثم رحیمی بازدید : 417 جمعه 23 تیر 1391 نظرات (1)

آنتی ویروس ها و انتخاب آنها

 

تقریبا همه کاربران می دانند که روی سیستم عامل ویندوز نیاز به نصب آنتی ویروس داریم. اما چه آنتی ویروسی؟

نرم افزارهای ضد ویروس زیادی وجود دارند که می توانند کامپیوتر را در برابر ویروس ها حفظ کنند؛ لازم است در انتخاب آنتی ویروس و استفاده از آن، دقت کنیم. چرا که باید آگاه باشیم آنتی ویروسی مناسب است که بتواند علاوه بر حفاظت کامپیوتر در برابر ویروس ها، مصرف حافظه ی کمتر و قابلیت های بیشتری را نیز در اختیار ما قرار بدهد. با توجه به این توصیفات، در ادامه ی این درس به نکاتی در خصوص شناسایی نرم افزارهای ضد ویروس مناسب و قابلیت های مهمی که در اکثر آنها وجود دارد، می پردازیم.

ویروس ها اغلب باعث اختلال در عملکرد کامپیوتر می شوند و برخی نیز با هدف قرار دادن نرم افزارها یا سخت افزارهای خاصی خساراتی را نیز به بار می آورند. البته ویروس تنها یکی از نمونه های بد افزارها است. مالورها (Malwares) انواع مختلفی دارند. ویروس، کرم، تروجان، Backdoor ،Keylogger ،Spyware ،RootKit ،Adware ،ScareWare و... تعدادی از شایع ترین بد افزارهای شناخته شده هستند. در درس آشنایی با بدافزارها با انواع آنها به طور کامل تر آشنا شده اید.

خصوصیات یک نرم افزار آنتی ویروس مناسب

شناسایی هوشمندانه ویروس ها
یکی از قابلیت های اساسی یک آنتی ویروس مناسب، شناسایی ویروس ها است. بسیاری از آنتی ویروس ها، کتابخانه ای از اطلاعاتی را در مورد ویروس های مختلف در خود دارند که برای شناسایی و نابودسازی ویروس های فعلی و حتی برخی ویروس های جدید، به نرم افزار آنتی ویروس کمک می کند. یک آنتی ویروس مناسب، مجهز به موتور هوشمند شناسایی و پاک سازی ویروس های جدید است.

میثم رحیمی بازدید : 359 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

آشنایی با مهمترین تهدیدهای امنیتی

 

پیش از هر کاری لازم است اطمینان یابید کامپیوترتان در برابر هکرها (Hackers) آسیب پذیر نیست و یا توسط نرم افزارهای مخرب (مانند ویروس ها یا برنامه های جاسوسی) که به مالور (Malware) مشهورند، تصرف نشده است. در غیر این صورت، درباره میزان تاثیر اقدامات پیشگیرانه نمی توان هیچ گونه تضمینی داد. خلاصه اینکه، وقتی آقای دزد در زیرزمین خانه مخفی شده، قفل کردن در خانه چندان فایده ای ندارد. بسیاری از کاربران تصور می کنند که همه خطرات در ویروس ها خلاصه شده است، اما ویروس ها فقط بخشی از دنیای بدافزارها را تشکیل می دهند. در این درس به معرفی مالورها می پردازیم، چرا که تا وقتی خطرات را نشناسید، نمی توانید به مقابله با آنها بروید.

مالور یا بدافزار
واژه مالور کوتاه شده ی نرم افزار مخرب (Malicious Software) است. این واژه اصطلاحی عمومی برای توصیف تمام ویروس ها، کرم ها، اسپای‌ورها (Spyware)، ادورها (Adware)، تروجان ها و ... و تقریبا هر چیزی که به طور خاص برای صدمه به کامپیوتر و یا سرقت اطلاعات طراحی شده، می باشد. در این درس با هر کدام از آنها و توانایی هایشان به صورت مختصر آشنا می شوید.

آسیب های مالورها
اکثر مالورها از کامپیوترها به عنوان محلی برای عبور استفاده می کنند. آنها معمولا بدون اینکه آسیبی برسانند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل می شوند. اما یک مالور خطرناک می تواند به اطلاعات کامپیوتر شما آسیب برساند. این موضوع شامل اطلاعات کول دیسک و هاردهای اکسترنال نیز می شود. همچنین مالورها می توانند کنترل کامپیوتر شما را در دست گرفته و از آن برای حمله به دیگر افراد استفاده کنند. خوشبختانه ابزارهای آنتی مالور (Anti Malware) زیادی برای حفاظت از شما و افراد مرتبط با شما وجود دارد. در زیر به انواع مالورها می پردازیم.

میثم رحیمی بازدید : 542 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

داکیومنت (Document)- بخش دوم

 

در درس گذشته با چهار بخش اول از منوی اصلی در داکیومنت آشنا شدید. در این درس با باقی گزینه ها یعنی Format و Tools و Table و Help آشنا خواهید شد و با به پایان رساندن این درس شما با مبانی قسمت داکیومنت در گوگل داکس آشنا خواهید شد.

 

Format

تصویر بالا شمایلی کلی از گزینه Format است که در ادامه به توضیح هر کدام از گزینه های آن می پردازیم.

- Left-to-right-text و Right-to-left text: این دو گزینه را زمانی مشاهده خواهید کرد که قابلیت راست چین و چپ چین را در گوگل داکس فعال کرده باشید. اگر این کار را نکرده اید و این دو گزینه را مشاهده نمی کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که به درس گذشته مراجعه کنید تا با روش فعال کردن آن آشنا شوید و همانگونه که در درس قبل گفتیم به کمک این دو گزینه شما می توانید متن را در داکیومنت راست چین و یا چپ چین کنید.

- Bold و Italic و Underline: این سه گزینه در تمامی نرم افزارهای ویرایش متن وجود دارند و به همین دلیل شاید شما کارکرد هر یک از این گزینه ها را بدانید. به کمک گزینه Bold شما می توانید واژه یا عبارت مورد نظر خود را پررنگ کنید، به کمک گزینه Italic شما می توانید واژه یا عبارت مورد نظر خود را به صورت کج درآورد و به کمک گزینه Underline می توانید در زیر واژه یا عبارت مورد نظر خود یک خط بکشید.

- Strikethrough: به کمک این گزینه می توانید بر روی واژه یا عبارتی خط بکشید.

- Superscript و Subscript: اگر بخواهید عبارت را به صورت بالانویس (Superscript) و پانویس (Subscript) بنویسید، می توانید به کمک این دو گزینه این کار را انجام بدهید.

- Paragraph styles: به کمک این گزینه می توانید شکل و شمایل پاراگراف های داکیومنت خود را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به این آدرس مراجعه کنید.

- Align: به کمک این گزینه شما می توانید جهت متن داخل داکیومنت را مشخص است. به عنوان مثال اگر می خواهید که تمامی خط ها در یک راستا باشند باید گزینه Justified را انتخاب کنید.

- Line spacing: به کمک این گزینه می توانید فاصله بین خطوط در داکیومنت را تعیین کنید.

- List styles: به کمک این گزینه می توانید شماره گذاری خودکار و یا حالت بولت پوینت (Bullet point) را فعال کنید.

- Clear formatting: به کمک این گزینه شما می توانید فرمت و ساختار متنی که استفاده می کنید را به صورت کامل پاک کنید و به حالتی که در داکیومنت تعریف کرده اید برگردانید. به عنوان مثال اگر متنی را که با فونت ۱۶ نوشته شده است را از یک داکیومنت به داکیومنت دیگری که فونت آن ۱۲ است کپی کنید، می توانید با انتخاب متنی که کپی کرده اید و انتخاب گزینه Clear formatting آن را با باقی داکیومنت خود یکسان کنید. جالب است نه؟!

قبل از اینکه به باقی گزینه ها بپردازیم بد نیست که نوار ابزار در گوگل داکس را نیز توضیح دهیم که مرتبط با گزینه Format است.

تصویر بالا نوار ابزار داکیومنت است که برخی از آنها با گزینه Format یکسان هستند و به نوعی بدون مراجعه به گزینه Format می توانید از آنها استفاده کنید.

میثم رحیمی بازدید : 463 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

داکیومنت (Document)- بخش اول

در درس «نگاهی کلی به گوگل داکس- بخش اول» شما با بخش‌های مختلف گوگل داکس آشنا شدید که یکی از این بخش‌ها Documents بود و در آن پرونده های متنی مانند آنچه در ورد امکان پذیر است را می توانستید ایجاد کنید.

در این درس به آموزش این بخش از گوگل داکس می پردازیم و شما خواهید آموخت که چگونه از امکانات مختلف آن در جهت رفع نیازهای خود استفاده کنید.

 

ایجاد و نام گذاری یک پرونده (Document)
در درس گذشته در مورد کارکرد دکمه Create صحبت کردیم که به کمک آن می توان فایل های مختلفی را در گوگل داکس ایجاد کرد. یکی از این فایل ها که به کمک این دکمه می توان ایجاد کنید، پرونده یا Document است. 

برای اینکه شما یک پرونده که از این پس آن را «داکیومنت» می نامیم، ایجاد کنید تنها کافی است که بر روی دکمه Create کلیک کنید و سپس از پنجره ای که باز می شود اولین گزینه یعنی Document را انتخاب کنید.

زمانی که بر روی گزینه Document کلیک کنید، پنجره‌ ای جدید باز می شود که از نظر شکل و شمایل بسیار شبیه ورد است و اگر شما تا کنون با ورد کار کرده باشید، کار کردن با این بخش مانند آب خوردن خواهد بود!

نکته: اگر اطلاعات زیادی در مورد نرم افزار ورد مایکروسافت آفیس ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در دوره «مایکروسافت آفیس- ورد» درسنامه شرکت کنید.

اگر دقت کنید گوگل داکس به صورت پیش فرض نام Untitled document را برای این داکیومنت در نظر گرفته است. برای تغییر نام داکیومنت باید شما بر روی نام پیش فرضی که گوگل داکس در نظر گرفته است کلیک کنید (جایی که با فلش قرمز مشخص شده است) و با باز شدن پنجره ای مانند تصویر زیر نام مورد نظر خود را وارد کنید.

میثم رحیمی بازدید : 701 یکشنبه 18 تیر 1391 نظرات (0)

درج واژه های هنری، امضای اسناد و نمادها در Word

 

بررسی بخش‌های Text و Symbols از زبانه  Insert
زبانه  Insert شامل هفت زیر مجموعه است که تاکنون با ۵ بخش از آن آشنا شده ایم. در این درس به بررسی بخش های Text و Symbols خواهیم پرداخت.

بررسی بخش Text
این بخش شامل هفت گزینه است.

این گزینه ها را از چپ به راست بررسی می کنیم.

گزینه Text Box
با استفاده از این گزینه می توان متن را در یک باکس (جعبه) نوشت. این بخش برای طراحی صفحاتی که شبیه روزنامه هستند، کاربرد دارند. به عنوان مثال، فرض کنید در یک صفحه، مصاحبه با یک شخص به صورت سوال و جواب درج شده، اما در میانه صفحه، بخشی از جملات فرد مصاحبه شونده به منظور برجسته شدن در یک ( Text box) یا جعبه متن قرار می گیرد.

گزینه Quick Parts
برای بررسی این گزینه، در یک سند عبارت Sticky Quote را تایپ کرده و کلید F3 را از صفحه کلید بزنید. ملاحظه می کنید که این عبارت ناپدید و به جای آن، یک كادر شناور صورتی رنگ، شبیه به یک یادداشت چسبان، ظاهر می‏ شود.

این ترفند جالب تنها یكی از Quick Partsهای رایج در نرم افزار Word است. برای مشاهده فهرست كامل اسامی Quick Parts بعد از کلیک بر روی این گزینه، گزینه Building Blocks Organizer را انتخاب كنید. مـوارد جالب بسیاری در فـهرست Quick Parts خواهید یافت.

برای مثال، کوئیک پارت Confidential، چـاپ كم رنگی از كلمه CONFIDENTIAL را در زمینه متن سند جاری شما وارد می‏ كند.

هـمچنین می توانید خودتان نمونه ای را ایجاد كنید. برای انجام این‏ كار، بخشی از یک محتوا (از یک واژه تا متنی شامل چند پاراگراف به همراه تصویر) را انتخاب و كلیدهای Alt + F3 را فشار دهید. كادر محاوره ای Create New Quick Part ظاهر می ‏شود. در این كادر محاوره ای می‏‏ توانید بـه Quick Part خود نامی اختصاص داده و تعیین كنید كه آیا باید پاراگراف یا صفحه خاص خود را اشغال كند یا در میان متنی كه در حال تایپ آن هستید، ظاهر شود.

تعداد صفحات : 31

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 310
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 91
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 113
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 286
  • بازدید ماه : 286
  • بازدید سال : 36,380
  • بازدید کلی : 294,661